Ogniwa paliwowe do bezemisyjnego pociągu

Nowatorski program FCH2RAIL

19-01-2022

Toyota Motor Europe bierze udział w nowatorskim programie FCH2RAIL. Głównym celem tego projektu jest stworzenie bezemisyjnego pociągu, który będzie mógł poruszać się zarówno po torach z trakcją elektryczną, jak i tych pozbawionych linii trakcyjnych. Firma właśnie dostarczyła do projektu 3 pierwsze moduły ogniw paliwowych, które staną się częścią nowego napędu hybrydowego.

Nowy model pociągu, który powstaje w Europie, będzie wykorzystywał ogniwa paliwowe Toyoty. Firma dostarczy do niego 6 takich modułów. Twórcy tego projektu mają nadzieję, że w niedalekiej przyszłości rozwiązanie to zastąpi tradycyjne pociągi spalinowe z silnikami Diesla.

Nowe zastosowanie modułów ogniw paliwowych Toyoty

Toyota zbudowała nowe moduły wodorowe na bazie ogniw paliwowych wykorzystywanych w Toyocie Mirai drugiej generacji. W porównaniu ze swoimi poprzednikami charakteryzują się one większą mocą i wyższą gęstością energii przy bardziej kompaktowych rozmiarach. Dzięki płaskiej obudowie zostaną zintegrowane z dachem pociągu.

Do testów przekazane zostały już 3 moduły ogniw paliwowych Toyoty. Pozostałe 3 trafią do CAF w połowie lutego, a następnie cały hybrydowy napęd składający się z baterii i 6 modułów zostanie zainstalowany w prototypowym bimodalnym pociągu.

Prototypowy pojazd zostanie zbudowany na bazie elektrycznego pociągu podmiejskiego CIVIA produkowanego przez CAF, który został dostarczony do konsorcjum przez hiszpańską kolej Renfe.

Bezemisyjny pociąg

Następnie odbędą się testy funkcjonalne i jazdy próbne, których celem będzie zdobycie pozwoleń na eksploatację na torach w Hiszpanii i Portugalii. Testy skupią się na sprawdzeniu systemu zarządzania energią, niezawodności pojazdu oraz opłacalności przedsięwzięcia.

Projekt FCH2Rail otrzymał finansowanie od europejskiej organizacji Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking (FCH 2 JU).

Program FCH2RAIL

FCH2RAIL, czyli Fuel Cell Hybrid Power Pack for Rail Applications – to pionierski projekt budowy bezemisyjnego pociągu bimodalnego, który się rozpoczął w styczniu 2021 r. Jest realizowany przez konsorcjum partnerów z Belgii, Niemiec, Hiszpanii i Portugalii, w tym Toyota Motor Europe, hiszpańskie centrum badań nad wodorem Centro National de Hidrogeno (CNH2), hiszpańskiego producenta pociągów CAF oraz hiszpańską kolej państwową Renfe.

Biorący udział w projekcie konstruktorzy i inżynierowie chcą stworzyć pociąg, który będzie mógł się poruszać zarówno po torach wyposażonych w sieć trakcyjną, jak i jej pozbawionych. Nowy typ pociągu ma w przyszłości zastąpić na europejskich trasach kolejowych pociągi spalinowe.

Dowiedz się więcej

Wodorowy generator prądu Wodorowy generator prądu Wspólny projekt Toyoty i Energy Observer Developments Moving e – mobilny system zasilania awaryjnego Moving e – mobilny system zasilania awaryjnego Wspólny projekt Toyoty i Hondy Welwalk WW-2000 Welwalk WW-2000 Poznaj nową generację robota rehabilitacyjnego Toyoty Owocna współpraca Toyoty i CaetanoBus Owocna współpraca Toyoty i CaetanoBus Autobus z wodorowym napędem Rozpoczęły się testy generatora na ogniwa paliwowe Rozpoczęły się testy generatora na ogniwa paliwowe Toyota rozpoczyna produkcję nowego silnika Toyota rozpoczyna produkcję nowego silnika Dowiedz się więcej Toyota e-Palette w specjalnej edycji Tokyo 2020 Toyota e-Palette w specjalnej edycji Tokyo 2020 Dowiedz się więcej Nowa Toyota C-HR Concept Nowa Toyota C-HR Concept Nowa wizja przyszłości 5 modeli Toyoty w top 10 polskiego rynku 5 modeli Toyoty w top 10 polskiego rynku Dane z kwietnia 2022 roku Toyota umacnia się w Europie Toyota umacnia się w Europie Rośnie sprzedaż zelektryfikowanych aut Toyota GR Supra z manualną skrzynią biegów Toyota GR Supra z manualną skrzynią biegów Sprawdź szczegóły Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Milionowa hybryda wyprodukowana w TMMF