Nowa Toyota GR Yaris zadebiutowała na Tokyo Auto Salon 2020

Model wykuty w ogniu rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata

2020-01-10


Na Tokyo Auto Salon 2020 zaprezentowana została nowa Toyota GR Yaris. Jest to drugi globalny model GR Toyoty (po GR Suprze). Samochód wyposażono w 3-cylindrowy turbodoładowany silnik o mocy 261 KM i wyjątkowy napęd na 4 koła GR-FOUR. Auto zostanie wprowadzone na rynek w drugiej połowie 2020 roku. Będzie stanowiło bazę dla kolejnej wersji rajdowego Yarisa WRC.
GR Yaris – samochód zrodzony z mistrzowskich doświadczeń Toyoty

„Jednym z ważnych zobowiązań TOYOTA GAZOO Racing jest wykorzystanie motorsportu do udoskonalenia swojego know-how i rozwijania umiejętności pracowników, by móc produkować sportowe samochody najwyższej klasy. Nowa GR Supra została stworzona na bazie doświadczeń z wyścigów, zaś do opracowania GR Yarisa wykorzystaliśmy wiedzę i umiejętności zdobyte podczas startów w rajdach – a na to czekało wielu naszych fanów” – powiedział Shigeki Tomoyama, prezydent GAZOO Racing, podczas prezentacji nowego modelu GR Yaris w Tokio.

Sportowy GR Yaris to samochód zrodzony z mistrzowskich doświadczeń Toyoty w WRC. Jest to całkowicie odrębny projekt od Yarisa. Do jego stworzenia wykorzystano wiedzę i doświadczenie inżynierów TOYOTA GAZOO Racing oraz Tommi Mäkinen Racing, partnera Toyoty w WRC. Samochód będzie stanowił bazę homologacyjną dla kolejnego Yarisa WRC. Można nim będzie również startować w lokalnych rajdach.

Każdy aspekt Toyoty GR Yaris został dopracowany pod kątem osiągów. Do stworzenia tego samochodu została wykorzystana całkiem nowa platforma i silnik, nowe zawieszenie, a także nowy napęd na 4 koła GR-FOUR. Auto charakteryzuje się wysoką mocą i niską masą, a więc ma wszystko to, co niezbędne, by odnosić sukcesy w sportowej rywalizacji.

Samochód trafi na rynek już w drugiej połowie 2020 roku.

Nawiązanie do złotej ery

Nowa Toyota GR Yaris to pierwszy sportowy model z napędem na 4 koła i pierwszy model homologacyjny do WRC japońskiej marki od zakończenia przez nią produkcji Celiki GT-FOUR w 1999 roku.

Toyota Celica GT-FOUR święciła swoje największe triumfy w rajdach pod koniec lat 80. i w latach 90. Auto odniosło 30 zwycięstw w rundach WRC, zdobyło 4 mistrzowskie tytuły w klasyfikacji kierowców oraz 1 w klasyfikacji producentów. W nawiązaniu do tej złotej ery na tylnej klapie Toyoty GR Yaris umieszczono logo GR-FOUR.

Nowy GR Yaris stanie się bazą homologacyjną dla nowej odsłony Yarisa WRC dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.

Priorytety rozwojowe

Dopracowanie aerodynamiki, optymalizacja rozkładu mas i niska masa auta – oto 3 kluczowe aspekty, na których skupił się zespół projektantów i inżynierów z TOYOTA GAZOO Racing WRT oraz Tommi Mäkinen Racing.

Opór powietrza zmniejszono dzięki niższej linii dachu. Silnik 1,6 turbo umieszczono nieco bliżej środka pojazdu, a akumulator – w bagażniku. Pozwoliło to osiągnąć korzystniejszy balans podwozia i lepsze prowadzenie.

Do produkcji trzydrzwiowego nadwozia wykorzystano włókna węglowe i aluminium. Specjalne wzmocnienia bocznych elementów pozwoliły wykorzystać pełny potencjał zawieszenia. Szerszy rozstaw kół tylnych oraz zawieszenie z podwójnymi wahaczami zwiększyły stabilność auta.

Podczas całego procesu projektowego GR Yaris był testowany przez profesjonalnych kierowców rajdowych i wyścigowych.

Unikalny design

Nowa Toyota GR Yaris charakteryzuje się unikalną stylistyką. Trzydrzwiowe nadwozie auta oraz niższa linia dachu (o 91 mm) tworzą sylwetkę coupe. Drzwi bez ramek potęgują to wrażenie. Przedni grill oraz spojler wyrażają prawdziwy charakter GR, a szerszy tył i muskularne skrzydła dobrze współgrają z 18'' felgami aluminiowymi.

Nowy silnik 1,6 turbo

Toyotę GR Yaris wyposażono w nową jednostkę napędową. Jest to 3-cylindrowy turbodoładowany, który generuje maksymalne osiągi, wykorzystując system chłodzenia tłoków, zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jednostka o pojemności 1618 cm³ ma moc 261 KM (192 kW).

Lekki, kompaktowy 12-zaworowy silnik DOHC wspierany jest przez turbosprężarkę. Do pracy z wysokim momentem obrotowym przystosowano 6-biegową manualną skrzynią biegów.

Stosunek mocy do masy

Dzięki osiągnięciu korzystnego stosunku mocy do masy udało się uzyskać rewelacyjne osiągi. GR Yaris od 0 do 100 km/h przyspiesza w mniej niż 5,5 s. Maksymalna prędkość została ograniczona elektronicznie do 230 km/h.

Do produkcji karoserii wykorzystano lekkie materiały, a dach zbudowano z nowego polimeru z włókna węglowego. Maskę, drzwi i tylną klapę wzmocniono aluminium. W wyniku tego GR Yaris ma moc hothatcha z segmentu C, a masę – samochodu z segmentu B (1280 kg).

Nowy napęd na 4 koła GR-FOUR

Napęd GR-FOUR został zaprojektowany tak, by jak najefektywniej przekazywać moc na każde koło. To kolejny element zapewniający wysokie osiągi GR Yarisa.

Za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylną osią odpowiada bardzo szybkie sprzęgło. Pakiecie Circuit występują dwa opcjonalne mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen. Rozdzielają one moc między lewą i prawą stronę, żeby dać lepszą kontrolę nad autem.

Nowatorski system pozwala na rozłożenie napędu pomiędzy przednią i tylną osią w proporcjach nawet od 100:0 (pełny napęd na przód) do 0:100 (pełny napęd na tył).

Kierowca może dostosować pracę napędu na 4 koła do swoich preferencji lub sytuacji na drodze, wybierając jeden z 3 trybów jazdy. W standardowym trybie 60% mocy przekazywane jest na koła przednie, a 40% – na tylne. W trybie Sport większy moment napędowy kierowany jest na tył (30:70). W trybie Track bazowym ustawieniem jest 50:50. W każdym z trybów rozkład momentu napędowego będzie automatycznie dostosowywany do reakcji kierowcy, zachowania auta oraz warunków na drodze czy torze.

Nowa platforma i zawieszenie

Dla GR Yarisa stworzono nową platformę, która jest połączeniem platformy GA-B z przodu (debiutującej w nowej generacji Yarisa) oraz platformy GA-C z tyłu (znanej np. z nowej Corolli). Pozwoliło to na zaprojektowanie nowego zawieszenia oraz zamontowanie napędu GR-FOUR.

Z tyłu GR Yaris wykorzystuje system podwójnych wahaczy, w którym każdy element zoptymalizowano pod kątem osiągów. Z przodu zamontowano kolumny MacPhersona.

Wyczynowy układ hamulcowy

System hamulcowy składa się z nacinanych tarcz o średnicy 356 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami z przodu. Zostały one zaprojektowane, by mogły wytrzymać wymagającą jazdę na torze czy odcinkach specjalnych, a także pracę w wysokich temperaturach.

Pakiet Circuit

GR Yaris można wyposażyć w dodatkowy Pakiet Circuit. W jego skład wchodzą mechanizm różnicowy Torsen na obu osiach, sportowo zestrojone zawieszenie oraz felgi z kutego aluminium z oponami Michelin Pilot Sport 4s w rozmiarze 225/40R18.

Nowe centrum produkcyjne GR

Do produkcji samochodów sportowych z linii GR Toyota wybudowała w swojej fabryce w Motomachi nowy obiekt. Zamiast tradycyjnej taśmy zaprojektowano wielosekcyjną przestrzeń montażową, skomunikowaną dzięki zautomatyzowanym pojazdom.

Specyfikacja Toyoty GR Yaris
SILNIK
Typ 3 cylindry w układzie rzędowym
Umiejscowienie wałka rozrządu DOHC 12V z VVTi
Typ wtrysku D4S – bezpośredni i pośredni wtrysk paliwa
Doładowanie turbosprężarka
Pojemność (cm3) 1618
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 87,5 x 89,7
Stopień sprężenia 10,5:1
Moc maksymalna KM (kW) 261 (192)
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 360
Norma emisji spalin EURO 6d Temp
PRZENIESIENIE NAPĘDU GR-FOUR 4WD system
Typ skrzyni biegów manualna, 6-biegowa
OSIĄGI
Stosunek mocy do masy kg/kW (kg/KM) 6,7 (4,9)
Prędkość maksymalna (km/h) 230 (ograniczona elektronicznie)
ZAWIESZENIE
Przednie zawieszenie MacPherson
Tylne zawieszenie podwójne wahacze
Układ kierowniczy Rack&Pinion, elektrycznie wspomagany
Minimalna średnica skrętu (m) 10,8
Hamulce
Przednie (średnica w mm) wentylowane tarcze (356)
4-tłoczkowe zaciski
Tylne (średnica w mm) qentylowane tarcze (297)
2-tłoczkowe zaciski
Opony Dunlop SP Sport MAXX050
Michelin Pilot Sport 4s
Wymiary opon 225/40 R18
WYMIARY ZEWNĘTRZNE (mm)
Długość całkowita 3995
Szerokość całkowita 1805
Wysokość całkowita 1460
Rozstaw osi 2558
Rozstaw kół przednich 1530
Rozstaw kół tylnych 1560
MASA (kg)
Całkowita (bez kierowcy) 1280

Dowiedz się więcej

Rusza przedsprzedaż Toyoty GR Yaris Rusza przedsprzedaż Toyoty GR Yaris Zamówienia będą przyjmowane od 4 maja Nowa sportowa Toyota GR Yaris Nowa sportowa Toyota GR Yaris Zobacz wyposażenie i poznaj parametry silnika Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Nowy hybrydowy SUV stworzony do jazdy w mieście Ruszyła przedsprzedaż nowego Yarisa Ruszyła przedsprzedaż nowego Yarisa Sprawdź dostępne wersje i silniki Yaris WRC znów najszybszy w Szwecji Yaris WRC znów najszybszy w Szwecji Zobacz wyniki Rusza kolejny sezon WRC Rusza kolejny sezon WRC Ogier, Evans oraz Rovanperä za kierownicą Yarisa WRC Hybrydowe Yarisy poszerzyły flotę Banku BNP Paribas Hybrydowe Yarisy poszerzyły flotę Banku BNP Paribas Dowiedz się więcej Toyota GR Yaris zadebiutuje 10 stycznia Toyota GR Yaris zadebiutuje 10 stycznia Nowy sportowy samochód w specyfikacji drogowej Nowy skład TOYOTA GAZOO Racing na sezon 2020 Nowy skład TOYOTA GAZOO Racing na sezon 2020 Ogier, Evans, Rovanperä w Toyocie Yaris WRC Ott Tänak w Yarisie WRC rajdowym mistrzem świata Ott Tänak w Yarisie WRC rajdowym mistrzem świata TOYOTA GAZOO Racing Specjalna jesienna oferta w salonach Toyoty Specjalna jesienna oferta w salonach Toyoty Sprawdź nowe, niższe ceny Toyota powalczy o tytuł Samochodu Roku 2020 Toyota powalczy o tytuł Samochodu Roku 2020 Sprawdź szczegóły
Szanujemy Twoją prywatność

Pliki cookies pozwalają nam zagwarantować stabilne i poprawne funkcjonowanie strony i wyświetlać ofertę lepiej dostosowaną do Twoich potrzeb. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, kliknij „Akceptuję”. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o sposobie, w jaki przetwarzamy Twoje dane, i zmienić indywidualne ustawienia prywatności, przejdź do ustawień plików cookies.